Definisi dan Konsep Maklumat
Menurut beberapa kamus umum, maklumat ialah data, bahan dan pengetahuan. Selain itu, maklumat juga adalah data yang tersusun dalam satu struktur yang mempunyai makna.
Ciri-ciri Maklumat
Maklumat iaitu pengetahuan diperoleh menerusi proses mengetahui atau mengumpul maklumat yang akan mengembangkan kemampuan kita dalam berinteraksi dengan dunia sekeliling. Proses pengumpulan maklumat ini akan berterusan sepanjang hayat. Sepanjang kehidupan setiap individu akan mengalami pelbagai bentuk permasalahan yang membuatkan dirinya mempelajari sesuatu dan mendapat maklumat yang baru.
Konsep Literasi Maklumat
Literasi dari sudut bahasa bermaksud celik atau berpengetahuan. Dari segi istilah, literasi maklumat adalah keupayaan mencari dan menggunakan maklumat yang menjadi kunci pembelajaran sepanjang hayat (Byerly et al. 1999). Pelajar yang celik maklumat seharusnya bukan sekadar mampu mengakses sumber maklumat dengan cekap semasa proses pengumpulan maklumat, bahkan mampu menilai maklumat secara kritis dan menggunakan maklumat tersebut dengan tepat dan kreatif (Byerly et al. 1999).
Literasi maklumat adalah satu “set kemahiran “ yang boleh dipelajari. Set kemahiran itu termasuk sikap tertentu terhadap pembelajaran itu sendiri, penggunaan alatan, seperti tutorial dalam talian ; penggunaan teknik,seperti bekerja dalam kumpulan; dan penggunaan kaedah,seperti pergantungan kepada mentor; pembimbing ; dan omsbudman (Lau 2006).
Tiga komponen asas sebagai piawaian literasi maklumat
Akses : Pengguna berkebolehan mengakses maklumat dengan cekap dan berkesan
• Pengesanan maklumat
Penilaian : Pengguna menilai maklumat dengan cekap dan kritis.
• Penyusunan maklumat
Penggunaan : Pengguna berupaya mengaplikasikan / menggunakan maklumat dengan tepat dan kreatif
• Komunikasi dan penggunaan beretika maklumat
Menurut beberapa kamus umum, maklumat ialah data, bahan dan pengetahuan. Selain itu, maklumat juga adalah data yang tersusun dalam satu struktur yang mempunyai makna.
Ciri-ciri Maklumat
1. Relevan
2. Boleh dipercayai
3. Boleh difahami
4. Lengkap
5. Tepat
6. Membantu mengurangkan ketidakpastian
Maklumat iaitu pengetahuan diperoleh menerusi proses mengetahui atau mengumpul maklumat yang akan mengembangkan kemampuan kita dalam berinteraksi dengan dunia sekeliling. Proses pengumpulan maklumat ini akan berterusan sepanjang hayat. Sepanjang kehidupan setiap individu akan mengalami pelbagai bentuk permasalahan yang membuatkan dirinya mempelajari sesuatu dan mendapat maklumat yang baru.
Konsep Literasi Maklumat
Literasi dari sudut bahasa bermaksud celik atau berpengetahuan. Dari segi istilah, literasi maklumat adalah keupayaan mencari dan menggunakan maklumat yang menjadi kunci pembelajaran sepanjang hayat (Byerly et al. 1999). Pelajar yang celik maklumat seharusnya bukan sekadar mampu mengakses sumber maklumat dengan cekap semasa proses pengumpulan maklumat, bahkan mampu menilai maklumat secara kritis dan menggunakan maklumat tersebut dengan tepat dan kreatif (Byerly et al. 1999).
Menurut Mackenzie (1997), dalam garis panduan mengenai literasi maklumat untuk Pembelajaran Sepanjang Hayat(PSH) yang telah disediakan ole Lau (2006), orang yang celik maklumat berkebolehan dalam :-
• Menggali : berkeupayaan mengesan maklumat yang berkaitan, menyaring, menyisih, dan mimilih maklumat.
• Mentafsir : berupaya untuk menterjemahkan data dan maklumat kepada pengetahuan, wawasan, dan kefahaman.
• Mencipta idea-idea baru : berkeupayaan membangunkan wawasan-wawasan baru.
Literasi maklumat adalah satu “set kemahiran “ yang boleh dipelajari. Set kemahiran itu termasuk sikap tertentu terhadap pembelajaran itu sendiri, penggunaan alatan, seperti tutorial dalam talian ; penggunaan teknik,seperti bekerja dalam kumpulan; dan penggunaan kaedah,seperti pergantungan kepada mentor; pembimbing ; dan omsbudman (Lau 2006).
Tiga komponen asas sebagai piawaian literasi maklumat
1. Akses
2. Penilaian
3. Penggunaan maklumat
Akses : Pengguna berkebolehan mengakses maklumat dengan cekap dan berkesan
• Definisi dan Pernyataan Keperluan Maklumat
i) Kebolehan untuk mendefinisi atau mengenal pasti keperluan maklumat.
ii) Kebolehan untuk memutuskan untuk berbuat sesuatu bagi mencari maklumat.
iii) Kebolehan untuk menyatakan dan mendefinisi keperluan maklumat
iv) Kebolehan untuk memulakan proses pencarian.
• Pengesanan maklumat
i) Kebolehan untuk mengenal pasti dan menilai sumber-sumber maklumat berpotensi.
ii) Kebolehan untuk menghasilkan strategi pencarian.
iii) Kebolehan untuk mengakses sumber-sumber maklumat terpilih.
iv) Kebolehan untuk memilih dan mendapatkan semula maklumat yang dikesan.
Penilaian : Pengguna menilai maklumat dengan cekap dan kritis.
• Pentaksiran maklumat
i) Kebolehan untuk menganalisis, memeriksa, dan mengekstrak maklumat.
ii) Kebolehan untuk membuat tanggapan umum dan mentafsir maklumat.
iii) Kebolehan untuk memilih dan mensintesis maklumat
iv) Kebolehan untuk menilai ketepatan dan kerelevanan maklumat yang didapatkan semula.
• Penyusunan maklumat
i) Kebolehan untuk menyusun dan mengkategorikan maklumat.
ii) Kebolehan untuk mengelompokkan dan menyusun maklumat yang telah diperoleh.
iii) Kebolehan untuk menentukan maklumat mana yang terbaik dan paling berguna.
Penggunaan : Pengguna berupaya mengaplikasikan / menggunakan maklumat dengan tepat dan kreatif
• Penggunaan maklumat
i) Kebolehan untuk mencari cara-cara baru untuk berkomunikasi,mempersembah dan menggunakan maklumat.
ii) Kebolehan untuk menggunakan maklumat.
iii) Kebolehan untuk mempelajari atau mendalami maklumat.
iv) Kebolehan untuk memperssembahkan produk.
• Komunikasi dan penggunaan beretika maklumat
I. Kebolehan untuk memahami penggunaan beretika maklumat.
II. Kebolehan untuk menghormati perundangan berkaitan penggunaan maklumat
III. Kebolehan untuk memperkatakan tentang produk pembelajaran.
No comments:
Post a Comment